גל שניר, משרד עורכי דין
משפט סביבתי, מנהלי, רגולציה, תכנון ובניה
תחנות מעבר לפסולת
תחנת מעבר לפסולת היא אתר אליו מפונה פסולת לצורך "חניה זמנית", כשממנה מפונה הפסולת לתחנתה הסופית באתר הטמנה או באתר מיחזור. בתחנת מעבר מתבצע בדרך כלל מיון ראשוני של פסולת ולעתים מתבצע בה גם טיפול ראשוני בטרם פינוי לתחנה הסופית.
תחנת מעבר לפסולת מוגדרת בסעיף 1 בתקנות רישוי עסקים (תחנת מעבר לפסולת), תשנ"ח-1998 כדלקמן:
תחנת מעבר לפסולת ותחנת מעבר לפסולת בנין,שהיא מיתקן נייח וקבוע שבו נעשה אחד מאלה:
-
העברה של פסולת או של פסולת בנין, במהלך פינויה וסילוקה מכלי קיבול אחד, לרבות רכב להובלת אשפה, לכלי קיבול אחר
-
מיון של פסולת או של פסולת בנין לרכיביה לצורכי מיחזור או שימוש חוזר;
ניתן להקים תחנת מעבר לפסולת בכל מקום בו מאפשרת תכנית בניין עיר החלה על המקרקעין להקים מתקן לטיפול בפסולת. בעקבות תיקון שהיה בשנים האחרונות בתכנית מתאר ארצית מס' 16 (תמ"א 16 – התמ"א שעניינה הוא מתקנים לטיפול בפסולת), ניתן להקים תחנות מעבר גם באזורי תעשייה, בשטחים המיועדים למתקנים הנדסיים.
תחנת מעבר שלא מתופעלת ומתוחזקת כראוי היא מקור פוטנציאלי למפגעים סביבתיים רבים כגון מפגעי ריח, זיהום אוויר, אבק, רעש, זיהום מים ועוד. הציבור הרחב נוהג להתלונן רבות על מפגעים מסוג אלו ודורש מהרשויות להתערב כשמפגעים אלו מתקיימים.
לכן, רואה המשרד להגנת הסביבה בתחנות מעבר כאתרים עליהם עליו לפקח בצורה אדוקה. הפיקוח נעשה באמצעות סיורי פיקוח תכופים ובאמצעות הרגולציה הרבה החלה על תחנות מעבר.
כל מפעיל של תחנת מעבר לפסולת חייב להחזיק ברישיון עסק לפי חוק רישוי עסקים, תשכ"ח-1968. כל רישיון עסק מלווה בתנאים סביבתיים מפורטים אותם נותן המשרד להגנת הסביבה למפעיל תחנת המעבר. בתנאים אלו חלה כמובן חובה לעמוד.
בעקבות הפוטנציאל הקיים למפגעים הותקנו תקנות מיוחדות מכח חוק רישוי עסקים שעניינן תחנות מעבר. שמן של תקנות אלו הוא תקנות רישוי עסקים (תחנת מעבר לפסולת), תשנ"ח-1998, והן כוללות הוראות בדבר הפעלה של תחנות מעבר.
בנוסף לכך, קיימות תקנות למניעת מפגעים (מניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתרים לסילוק פסולת), תש"ן-1990, אשר כוללות הוראות נוספות בדבר הפעלת תחנת מעבר.
על תחנות מעבר חלה חובת דיווח למשרד להגנת הסביבה בדבר כמות הפסולת שהתקבלה בתחנה, צריכת המים והאנרגיה של התחנה ועוד. חובה זו הינה מכוח חוק הגנת הסביבה (פליטות והעברות לסביבה – חובות דיווח ומרשם), תשע"ב-2012, וגם מופיעה, בדרך כלל, בתנאים הסביבתיים לרישיון העסק של תחנת המעבר.
כמובן, שיש להוציא היתר בנייה לפי חוק התכנון והבניה, תשכ"ה-1965, עבור כל עבודה הדורשת היתר לפי חוק זה, לרבות בניית סככות, התקנת מתקנים לצמצום מפגעים, וכל עבודה אחרת הדורשת היתר.
מומלץ ליזם המעוניין להקים תחנת מעבר להתייעץ עם גורמי מקצוע המבינים בתחום אשר ילוו אותו בשלבי ההקמה וקבלת האישורים הנדרשים.
המשרד להגנת הסביבה נוהג לקיים סיורים רבים בתחנות מעבר. גילוי הפרות של תנאי רישיון העסק או של התקנות האמורות לעיל גוררות על פי רוב פעולות אכיפה של המשרד להגנת הסביבה, תחילה אכיפה מנהלית, קרי מכתבי התראה וזימון לשימוע, ובהמשך אף לאכיפה פלילית, קרי פתיחת חקירה פלילית והגשת כתב אישום.
בכל הקשור לתחנות מעבר, ובעיקר להליכי אכיפה מומלץ לקבל יעוץ מאנשים בעלי מומחיות בתחום.
עו"ד גל שניר הוא מומחה במשפט הסביבתי, עם התמחות מיוחדת בטיפול בפסולת ובאכיפה סביבתית – פנה אונליין לעו"ד גל שניר.
הערה - האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.