גל שניר, משרד עורכי דין
משפט סביבתי, מנהלי, רגולציה, תכנון ובניה
תכנית אכיפה פנימית - הגנת הסביבה
עבירה על חוקים שעניינם הגנת הסביבה יכולה להוביל פעמים רבות לפתיחה בחקירה פלילית ולהגשת כתבי אישום בגין עבירות אלו.
בעשור הקודם בוצע שינוי משמעותי בסיווג העבירות שעניינן הגנת הסביבה לעבירות מסוג אחריות קפידה. משמעות סיווג העבירות שעניינן הגנת הסביבה בסיווג מעין זה היא שדי שהתביעה הוכיחה את העובדות לפיהן בוצעה בפועל עבירה כדי להרשיע אדם במשפט פלילי, ואין היא צריכה להוכיח יסוד נפשי בעת ביצוע העבירה.
נטל השכנוע עובד במקרה זה לנאשם (או לחשוד אם טרם הוגש כתב אישום), שעליו להראות כי עשה ככל הניתן על מנת להימנע מהעבירה, וכי לא הייתה מעורבת בביצוע העבירה מחשבה פלילית מצידו.
למשל, במקרה בו תאגיד הזרים שפכים מזוהמים משטחו אל שטח פתוח שמוגדר כאזור רגיש מבחינה הידרולוגית, ניתן יהיה להגיש נגד התאגיד, בגין מקרה זה, כתב אישום. אין רלבנטיות לנסיבות האירוע, גם אם, למשל, מדובר באירוע חד פעמי, ולאחר הגשת כתב האישום יאלצו התאגיד ומנהליות להוכיח כי עשו כל שניתן על מנת למנוע את הזרמת השפכים המזוהמים.
תאגיד, כידוע, אינו מבצע את העבירה בעצמו, אלא באמצעות עובדיו ומנהליו. לכן, בכל חוק שעניינו הגנת הסביבה ניתן למצוא סעיף אשר מטיל גם על נושאי משרה אחריות במקרה שתאגיד בו הם מכהנים מבצע עבירה על החוק.
בדברי חקיקה ישנים האחריות מוטלת מעצם ביצוע העבירה, וכתב אישום יוגש אוטומטית גם נגד נושא משרה בתאגיד. בדברי חקיקה חדשים האחריות המוטלת על נושאי המשרה היא בגין עבירה העומדת בפני עצמה - הפרת חובת הפיקוח על כך שהתאגיד לא יעבור על החוק.
נושאי משרה שמוטלת עליהם אחריות צריכים גם הם להוכיח כי עשו את כל שניתן כדי להימנע מביצוע העבירה.
עולה השאלה, אם כך, מה יכולים מנהלים לעשות כדי להוכיח שהם אכן עשו את כל שניתן כדי להימנע מביצוע עבירה, ובכך להימנע מהרשעה.
אחת התשובות לשאלה זו היא הכנה וישום של תכנית אכיפה פנימית סביבתית בתוך כותלי התאגיד, בשנים האחרונות תאגידים רבים משתמשים באפשרות זו. באמצעות תכנית אכיפה פנימית סביבתית יוודאו נושאי המשרה, והעובדים שיופקדו על כך מטעמם, שהתאגיד עומד בכל דרישות החוק שעניינן הגנת הסביבה, והפוטנציאל הטמון בעבירה על החוק יקטן משמעותית.
הכנה וישום של תכנית אכיפה פנימית סביבתית דורשת מספר שלבים, כאשר השלב הראשון הוא קבלת החלטה בהנהלת התאגיד שעניינה אימוץ תכנית אכיפה פנימית, ומינוי עובד בכיר לאחראי להכנתה ויישומה של התכנית.
לאחר קבלת ההחלטה בהנהלה, תבוצע סקירה של הסיכונים הרובצים לפתחו של התאגיד שבגינם קיים פוטנציאל לפיו התאגיד יעבור עבירה על חיקוק שעניינו הגנת הסביבה, יכתבו נהלים וכללים ברמת התאגיד שיוודאו כי פוטנציאל הסיכון קטן, וייושמו הכללים והנהלים במהלך שגרת העבודה של התאגיד. בסיום התהליך ילמדו ויבחנו התוצאות של תכנית האכיפה הפנימית, וחוזר חלילה.
הכנה וביצוע של תכנית אכיפה פנימית אמיתית ומועילה, יכולה להוות טענת הגנה משמעותית בבואו של תאגיד ונושאי משרה בו להתמודד עם כתבי אישום שיוגשו נגדם בגין עבירה על חוקי הגנת הסביבה.
גורמים בכירים במשרד להגנת הסביבה טענו בעבר כי תכנית אכיפה פנימית אמיתית ויעילה יכולה להוות שיקול בהחלטת גורמי התביעה בבואם להכריע האם יש להגיש כתב אישום נגד נושאי משרה ותאגיד.
גם בתי המשפט כבר קבעו בעבר כי קיום וביצוע של נהלי אכיפה פנימיים יכולים להוות שיקול בהכרעה של בתי המשפט לעניין הרשעה בעבירות סביבה.
לבדיקה האם העסק שלכם מתאים להכנה וישום של תכנית אכיפה פנימית, ולהכנת תכנית אכיפה פנימית מומלץ להתייעץ עם עו"ד בעל ידע בתחום הגנת הסביבה והאכיפה הסביבתית.
לעו"ד גל שניר מומחיות יחודית בתחום הגנת הסביבה, פנה אונליין לעו"ד שניר.
למידע נוסף ניתן לקרוא את המאמר של עו"ד גל שניר שהתפרסם בנושא בעיתון דה מרקר, לקריאת המאמר - לחץ כאן.
הערה - האמור לעיל אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא.